Bericht historie
29
19:30 uur, ds. W. VisscherMrt
31
09:30 uur, ds. W. VisscherMrt
31
16:30 uur, ds. W. VisscherMrt
Geen nieuwsberichten beschikbaar
Van de predikant
Voor alle aankondigingen op deze pagina geldt uiteraard Deo Volente, zo God het wil.
27 november 2016 - Preken voor zondag 27 november 2016
We beginnen weer met de adventzondagen. Advent betekent de komende of de komst van Christus. Het Oude Testement is de boodschap van Gods belofte van de komende Messias. Ook in het leven van Jakob vinden we voortdurend de heenwijzing naar de komst van de komende Verlosser. We willen de eerste adventzondag stilstaan bij Genensis 48 vers 3-4. Daar lezen we de adventverwachting van Jakob. We staan stil bij drie punten.a. God is aan Jakob verschenen, vers 3a
b. God heeft Jakob gezegend, vers 3b.
c. God schenkt hem een eeuwige bezitting, vers 4.
In de middagdienst staan we stil bij het achtste gebod. Dit gebod heeft in onze welvaarsttijd een brede en diepe betekenis. Stelen is zoveel meer dan alleen maar iets nemen wat ons niet toebehoort. De catechismus geeft een brede uitleg aan het 8e gebod. Matigheid, soberheid, mededeelzaamheid etc. etc. zijn zaken die samenhangen met dit gebod. Paulus zegt dat als we voedsel en kleding hebben dat we daaraan genoeg hebben. Een christen is een pelgrim op aarde. Oprechte pelgrims hebben niet zoveel nodig. Alle ballast staat het verlangen naar de eeuwige goederen vaak in de weg.
20 november 2016 - Preken op zondag 20 november 2016.
We zijn toegekomen aan hoofdstuk 47 van het boek Genesis. In dit hoofdstuk lezen we over het verblijf van Jakob in Egypte. Het is goed om daarbij een aantal dingen goed te bedenken. In de eerste plaats is Jakob en zijn gezin de enige kerk (Gods eigendom) op aarde. Verder zijn er op dat moment geen kerken. De kerk bevindt zich dus in het vijandige land Egypte. In de tweede plaats moeten we bedenken dat Christus zich bevindt in de lendenen van Jakob. Eenmaal immer zal uit zijn zaad de Messias geboren worden. In de derde plaats moeten we bedenken dat alle machten van de hel zullen proberen de kerk en het Zaad der vrouw (Openb. 12:4) te doden. Toch zorgt God voor Zijn kerk. Jakob is in Egypte en satan kan hem niet aanraken.In Egypte zien we in de eerste plaats Gods zorg voor Zijn kerk (vers 1-6). Temidden van honger en gebrek mag de kerk in stand blijven en zorgt de Heere voor Zijn kinderen, op een heel overvloedige wijze. In de tweede plaats heeft Jakob een ontmoeting met Farao. Farao is de machtigste man op aarde. Jakob echter is de gelukkigste en belangrijkste man op aarde. Hij is drager van Gods belofte en dat is meer dan heel de wereld bij elkaar. Wat een ontmoeting tussen twee werelden. En wat getuigt de oude Jakob van Zijn God en het leven hier beneden. Hij is een vreemdeling geworden en gebleven. Door de genade Gods en door het werk van Christus, Die eenmaal uit hem zal voortkomen.
In de tweede plaats zien we Gods zorg voor Zijn kerk. In Egypte is honger en gebrek. Jozef voert een belangrijke herstructurering van de regering door. Het hele land komt aan Farao en de mensen moet 20% belansting gaan betalen. Juist in die moeilijke tijd komt het volk (70 zielen) tot grote bloei. Jakob heeft daar het begin van gezien. Israël is in Egypte tot een groot volk uitgegroeid.
Tenslotte neigt het leven van Jakob naar het einde. Aan het slot van het hoofdstuk lezen we over drie dingen. Jakob heeft nog 17 jaar in Egypte gewoond. Daar zal hij op 147 jarige leeftijd gaan sterven. Tenslotte wil hij in Kanaän begraven worden. Voor de Joden was begraven een bewijs van de wederopstanding van het lichaam. Vandaar dat aan de doden veel zorg besteed moest worden.
Het gaat dus zondag as. over Jakob in Egypte.
a. een opmerkelijke ontmoeting
b. een goddelijke zorg
c. een diep verlangen.
In de middagdienst staan we stil bij zondag 41. Deze zondag gaat over het zevende gebod. In onze tijd, waarin veel taboes worden doorbroken, een zondag om veel over na te denken. Laten we kuisheid, zedigheid, matigheid, etc. binnen en buiten het huwelijk concreet gestalte geven. Het is nodig en nuttig om stil te staan bij deze dingen. Vooral op het terrein van het huwelijk, maar ook op het terrein van de kleding moeten we geen wereldse leefwijze gaan volgen. Helaas is daar soms wel sprake van. Laten we voorzichtig zijn. Overtreding van dit gebod leidt tot ontering van God en tot veel ellende.
16 november 2016 - Bijbellezing op woensdag 16 november 2016
We staan in deze Bijbellezing stil bij Jesaja 21. In die hoofdstuk lezen we drie oordeelsprofetieën. Jesaja spreekt een oordeel uit over Babel, Duma (Edom) en Arabië. We moeten bij het lezen van deze oordelen bedenken dat het gaat over buitenlandse mogendheden maar dat de woorden gericht zijn tot de mensen in Judea. De Heere wil de mensen in Jeruzalem en omstreken door deze oordelen iets leren. Wat was er ten tijde van deze profetieën aan de hand?Israël werd belaagd en aangevallen door Assyrië. Tegenover deze macht probeerden de mensen zich te verdedigen door een verbond te sluiten met Babel. Het volk stelde geen vertrouwen op de Heere maar op Babel. Jesaja vertelt dat Babel zal verwoest worden en dat dus hun hoop op dat land ijdel is. Verder richt de profeet zich tot Edom en zegt dat het alleen licht wordt als het volk van Edom zich zal bekeren. Vandaar de woorden keer weder en kom. Zo moet Israel zich bekeren en dat zal God aan Zijn verbond gedenken. Bij de profetie tegen Arabië gaat het om de oprechtheid van de bekering. Alleen een oprechte bekering leidt tot de goedkeuring van God en de afwending van het oordeel.
Het gaat dus in dit hoofdstuk om de oordelen van God en de betekenis ervan voor Juda.
a. het oordeel over Babel
b. het oordeel over Duma
c. het oordeel over Arabië.
Bij de eerste gedachte gaat het om vertrouwen op God en niet op Babel, bij de tweede gedachte gaat het om de waarachtige bekering en bij de derde gaat het om de oprechtheid van de ware bekering die zich uit in woorden en daden....
13 november 2016 - Preken op zondag 13 november 2016
In de morgendienst hopen we weer verder te gaan met de geschiedenis uit Genesis. We zijn gekomen bij hoofdstuk 46. We zien dat Jakob daar naar Egypte gaat. Uit vers 3 kunnen we opmaken dat Jakob niet zonder vrees het land der belofte (Kanaän) heeft verlaten. Kanaän was immers het beloofde land en aan Izak, zijn vader, had de Heere nadrukkelijk verboden om dit land te verlaten (Gen. 26:2). Er moet dus wel een bijzondere reden zijn waarom Jakob wel het land mag verlaten. De Heere zal hem in Egypte tot een groot volk maken. Overigens is het waarschijnlijk lang geleden dat Jakob zo kennelijk de Heere heeft horen spreken. De laatste maal was in Gen. 35 vers 10-13. Diet gebeurtenis ligt al vele jaren achter ons. Het is dus wel verrassend als Jakob de stem van de Heere weer hoort in een gezicht (vers 2). Verder lezen we in dit hoofdstuk de omvang van de familie van Jakob. Van Lea zijn er 33 nazaten, van Zilpa 16, van Rachel 14 en van Bilha 7. In totaal 70 mannelijke zielen. 10 maal 7. Het getal zeven vervult in dit geslachtsregister een opmerkelijke rol. Ook is het totale aantal belangrijk. Het huis van Jakob bestaat uit 70 zielen. Enkele eeuwen later trekken er 600.000 mannen uit Egypte (Ex 12:37). De Heere maakt Zijn belofte waar dat Jakob tot een groot volk zal worden (vers 3). Jakob mocht in zijn gang naar Egypte steunen op de belofte van God. De Heere heeft hem ook vervuld. Tenslotte lezen we over de ontmoeting met Jozef en de diepe indruk die het maakte op Jakob. Hij begeerde te mogen sterven want hij had Jozef mogen zien. Jakob leefde echter nog 17 jaar in Egypte en zou in vrede sterven. Jozef zou zijn ogen dichtdrukken, wat sterven in vrede betekent. We gaan dus stilstaan bij Jakob naar Egypte. We letten op drie gedachten.a. een noodzakelijke bemoediging, vers 1-7
b. een opmerkelijk aantal, geslacht, vers 8-27
c. een verblijdende ontmoeting, 28-34.
in de middagdienst hopen we stil te staan bij zondag 40. Het gaat over het zesde gebod. Wat in de zondag vooral treft is de geestelijke diepte van de wet. De Heere eist volmaaktheid. De Heere Jezus heeft volmaakt naar dit gebod geleefd. Hij bad voor Zijn vijnanden en nam een moordernaar op in Zijn rijk.
2 november 2016 - Preken voor dankdag 2016 op 2 november 2016.
Dankdag is een dag van afzondering en erkenning. De Heere geeft veel goede dingen. Daar mogen we Hem voor erkennen. In de middagdienst hopen we stil te staan bij Psalm 65 vers 10. Dat gaat over de erkenning van God voor alle tijdelijke dingen.In de avonddienst hopen wet stil te kunnen staan bij Micha 6 vers 8. De Heere eist dat we ootmoedig met Hem zullen wandelen. Dat is het ware dankoffer wat geleerd wordt op de school van Gods Geest.
(5 items) | 1 |